21 listopada 2024
  • 21 listopada 2024
Wirtualne monety

Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024

By on 8 marca 2024 0 111 Views

Na początku tego roku polscy przewoźnicy stają przed nowymi wyzwaniami, które pociągają za sobą wzrost wydatków na wynagrodzenia pracowników, co może nie być końcem trudności. Przewiduje się, że w lipcu nastąpi kolejne zwiększenie minimalnych płac, potencjalnie zwiększając wydatki na zatrudnienie kierowców o około 900 zł. Mimo to, istnieją metody optymalizacji płac dla kierowców, które mogą przynieść korzyści zarówno dla firm transportowych, jak i samych kierowców pracujących za granicą. Jakie kluczowe zmiany w płacach kierowców nastąpiły i co mogą zrobić firmy, aby maksymalizować oszczędności?

Średnie przewidywane wynagrodzenie rośnie o 1000 zł

W roku 2024 obserwujemy wzrost średniej przewidywanej płacy kierowcy z 6 935 zł do 7 824 zł, co może wiązać się z koniecznością naliczania wyższych składek ZUS przez pracodawców.

– W styczniu średnie przewidywane wynagrodzenie zwiększyło się o prawie 1000 zł w stosunku do roku poprzedniego. To implikuje, że składki na ubezpieczenia społeczne ZUS muszą być odprowadzane od minimum 7 824 zł, o ile pensja kierowcy przekracza tę kwotę w danym miesiącu. Mając na uwadze, że kierowcy w transporcie międzynarodowym zwykle zarabiają średnio między 8 500 zł a 11 000 zł netto, dla pracodawcy koszt ubezpieczenia ZUS na pracownika może wzrosnąć o około 350 zł do 400 zł, przy utrzymaniu dotychczasowej netto płacy kierowcy – wyjaśnia Łukasz Włoch, główny ekspert ds. analiz i rozliczeń, Inelo, Grupa Eurowag.

Zwiększenie minimalnej płacy

Inną istotną zmianą w 2024 roku jest dwukrotne podniesienie płacy minimalnej w ciągu roku. Już na początku stycznia minimalne wynagrodzenie wzrosło z 3 600 zł do 4 242 zł brutto. Drugie zwiększenie nastąpi 1 lipca, osiągając poziom 4 300 zł brutto.

– Zwiększenie minimalnej płacy o 700 zł brutto spowoduje, że całkowity koszt zatrudnienia pracownika dla pracodawcy wzrośnie niemal o 900 zł. W rezultacie kierowca otrzyma z tego wzrostu około 450 zł na rękę. Należy jednak podkreślić, że firmy transportowe nie są zobowiązane do zmiany umowy o pracę dla każdego kierowcy w celu wprowadzenia tej podwyżki. Mogą oni uzupełnić minimalne wynagrodzenie zmiennymi składnikami płac, takimi jak premie. Zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu, istnieją pewne składniki, które nie mogą być wliczane do minimalnej płacy, podczas gdy inne mogą. W przypadku premii, jej wysokość powinna osiągnąć co najmniej 700 zł, aby łączne wynagrodzenie pracownika osiągnęło poziom 4 300 zł, bez uwzględnienia składników wyłączonych z minimalnego wynagrodzenia, jak praca nocna czy nadgodziny. Ważne jest, aby firma dokładnie przeanalizowała poszczególne elementy wynagrodzenia kierowcy. Jeśli pracodawca zamierza zaoferować podwyżkę, nie wprowadzając wcześniej dodatku za pracę w warunkach szczególnych, może to być korzystne rozwiązanie – podkreśla Łukasz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Zwrot kosztów za sanitariaty – jakie korzyści mogą odnieść kierowca i pracodawca?

Regulacje dotyczące zwrotu kosztów za sanitariaty obowiązują od 19.08.2023 i wynikają z nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowcy. Kierowcy w transporcie międzynarodowym mogą ubiegać się o zwrot nieudokumentowanych średnich kosztów za sanitariaty, co dodatkowo umożliwia ograniczenie wydatków na działalność przewoźników. Jak to działa w praktyce?

– Mimo że firmy transportowe nie są zobligowane do wprowadzenia zwrotu kosztów za sanitariaty, zachęcamy do jak najszybszego dostosowania się do tych przepisów. Pozwoli to kierowcy na otrzymanie ekwiwalentu, zazwyczaj od 40 do 60 zł za każdy dzień pobytu za granicą. Zakładając, że kierowca spędza 20 dni w miesiącu w trasie, może to oznaczać dodatkowe 1 000 zł w wypłacie. OCRK sugeruje, aby wysokość zwrotu kosztów była oceniana indywidualnie dla każdego kierowcy, biorąc pod uwagę ilość dni spędzonych za granicą oraz liczbę godzin pracy w ciągu dnia. Dzięki temu można dokładnie określić realną wartość zwrotu kosztów za sanitariaty. Pamiętajmy, że ta kwota zależy także od trasy i czasu trwania podróży kierowcy, a może być różna w zależności od kraju. Wprowadzenie zwrotu kosztów za sanitariaty pozwala pracodawcy oszczędzić od 110 zł do nawet 150 zł na każdym pracowniku, przy zachowaniu tej samej wypłaty netto. Ten zwrot jest całkowicie wolny od podatku dochodowego i w większości przypadków również od składek ZUS, co oznacza, że koszt składek zmniejsza się z około 350-400 zł do około 200-220 zł, przy zachowaniu tego samego poziomu wynagrodzenia netto kierowcy. Warto wspomnieć, że system 4Trans od Inelo jest w pełni przystosowany do automatycznego obliczania zwrotu kosztów za sanitariaty na podstawie przejazdów zagranicznych – wskazuje Bartłomiej Zgudziak, zastępca głównego eksperta ds. analiz i rozliczeń, Inelo z Grupy Eurowag.

Podwyżki płac za granicą

Od nowego roku obserwujemy wzrosty płac minimalnych w różnych krajach Europy. W niektórych miejscach te wzrosty są umiarkowane, lecz szczególnie zwraca uwagę Holandia, gdzie stawka godzinowa minimalnej płacy wzrosła o 15% (z 11,51 euro do 13,27 euro w 2024), a także Austria, gdzie odnotowano wzrost o 10% (z 11,65 euro do 12,78 euro).

– W Holandii i Austrii minimalna stawka godzinowa różni się od tej w Polsce, co oznacza, że wyrównanie do płacy minimalnej w tych krajach może być znacznie wyższe dla polskich pracodawców w nadchodzących miesiącach. Ważne jest, by zauważyć, że na wielkość wyrównania wpływa nie tylko podwyżka stawki, ale również dodatkowe elementy wynagrodzenia, takie jak płatność za pracę w godzinach nadliczbowych czy nocnych. To może wymagać od pracodawcy wypłaty wyższego wyrównania. Oczywiście, w innych krajach płace sektorowe mogły wzrosnąć jeszcze bardziej niż w Austrii i Holandii, na przykład w Bułgarii, gdzie płaca minimalna zwiększyła się o 18%, ale warto pamiętać, że obowiązująca tam płaca minimalna jest porównywalna do polskiej, więc nie będzie to miało dużego znaczenia dla polskich przedsiębiorców – podsumowuje Bartłomiej Zgudziak, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Zaciekawił Cię ten temat? Cały artykuł znajdziesz na stronie log24.pl – serwisie informacyjnym z branży logistyki, magazynowania oraz transportu.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *